Ми багато чули про різні властивості і види мислення. Наприклад, діти починають мислити образами, потім здійснюють певні дії. Залежно від цього виникають і такі поняття, як наочно-образне, наочно-дієве мислення. Останнім часом психологічна наука доповнюється новими термінами. Одним з таких є кліпове мислення – процедура відтворення безлічі різних властивостей елементів без урахування зв'язку між ними, що характеризується фрагментарністю інформаційного потоку, нелогічністю, повної різнорідністю надходять даних, високим темпом перемикання між частинами, уривками даних, відсутністю повної картини сприйняття навколишнього середовища.
В основному люди пов'язують термін "кліп" з музикою або відео. Бо, розшифровується він, як "відсікання; вирізка, фрагмент, нарізка". Термін "кліп" підштовхує читача, як правило, до побудови образу музичного відеоролика, де відеоряд є слабо пов'язаними між собою різними образами.
За правилом створення музичного кліпу конструюється і кліпове мислення, тобто люди сприймають дійсність не цілісно, а як ланцюг зовсім не об'єднаних між собою фрагментів, новин, подій. Володарі кліпового мислення зазнають труднощів і не можуть проаналізувати будь-які обставини, що склалися, адже їх зображення не утримуються в пам'яті надовго, вони відразу зникають, а на їх місце тут же надходять нові (це як нескінченний процес перемикання телеканалів, перегляд новин, рекламних роликів, трейлерів до фільмів).
Кліпове мислення відрізняється від понятійного швидкістю переробки інформації. Людина швидше сприймає, але не надовго зберігає у своїй пам'яті інформацію. Понятійний повільніше, ніж кліповий тип мислення, але є більш досконалим. Але в кожному з них є свої позитивні і негативні сторони.
Цей новий тип мислення дає можливість миттєво знаходити виходи в критичних ситуаціях і на рівні інтуїції приймати правильне рішення. У людей з понятійним мисленням в критичні моменти може наступити шоковий стан, так як вони не можуть швидко обробити величезну кількість раптово звалилися на них даних. Кліпове мислення відрізняється образністю, для нього слова – вантаж. Це надає можливість усвідомити, але не дає конкретизації. А понятійне мислення надає конкретику, але є занадто повільним і консервативним. Можна завантажити голову інформацією, дуже вірною і потрібною в даний час, але потім ці дані можуть бути марними. Кліпове мислення відрізняється від понятійного широкої спрямованістю, воно не дає величезному різноманіттю факторів з'єднатися в єдине ціле.
Роль наукового прогресу у формуванні кліпового мислення
У людському розумі феномен кліпового мислення утворюється не з народження. Він формується при тривалій обробці великої кількості даних в дробовому вигляді через рекламні ролики і соціальні мережі. Відбувається процес деградації, люди з кліповим мисленням не в змозі провести глибокий логічний аналіз і не в змозі вирішити досить складні завдання. Представники телебачення, які пропагують кліпове усвідомлення, підносять це як якийсь прорив в еволюції мислення. Кліпове і понятійне мислення у поєднанні створюють рівноважний стан мозку, в якому здійснюються розумові процеси, без слів, але конкретно, людина відразу все бачить і розуміє, що є гнучким, розкутим, але не поверхневим, поєднує в свідомості захоплення з заглибленням у суть. Швидкість думок рівноважного мислення набагато швидше кліпового. Людина, що освоїв даний тип мислення, зможе досягти успіху в будь-яких галузях людської діяльності. Особливо корисно таке мислення для молодого покоління, у якого звичними та постійними супутниками життя є смартфони, телефони, комп'ютери, соціальні мережі, але тільки якщо при цьому він не тікатиме від реального світу.
Як майже у кожного феномена, що виникає в останні роки розвитку суспільства, так і у кліпового мислення є свої позитивні і негативні сторони. Вони різноманітні, тому доцільно буде розібрати їх докладно.
Прискорення реакції людини. Розвиток технологій і науки призводить суспільство до прискорення життя. Людина, яка читає книги, перебуває у своєму світі. Йому за великим рахунком все одно, як йде час і що відбувається навколо. Він всю свою увагу присвячує сюжетом книги та розвитку подій в ній. Навпаки, людина, що сидить перед яким-небудь екраном, вчиться швидко реагувати на знову виникаючі повідомлення, картинки. Він схоплює на льоту все, що відбувається на екрані. Його вже дратують затримки в роботі інтернету або коли його відволікають. Адже він увесь там - у віртуальному різноманітному світі. З такою практикою збільшується швидкість реакції людини на ті чи інші виникають образи.
Поряд з мінусами є один чудовий плюс кліпового мислення для нашого мозку і психіки. Наше століття насичена різноманітною інформацією. Щоб не перевантажувати роботу мозку, людина як би захищає себе через кліпове мислення. Це свого роду адаптаційний механізм до підвищеної інформаційної навантаженні, яка існує навколо нас. Таким чином наша свідомість безболісно підлаштовується під постійно мінливі інформаційні обставини.
Завдяки клиповому мисленню людина вчиться виконувати кілька справ одночасно. У нього розвиваються навички багатозадачності. Згадайте самі, коли ви востаннє спілкувалися в соціальній мережі, напевно ви ще слухали музику, обмірковували відповіді, набирали його на клавіатурі і, швидше за все, переглядали деякі цікаві фотографії. Крім того, деякі ще попутно роблять уроки, працюють, щось редагують і так далі.
Негативні риси цього виду мислення
Крім позитивних рис, кліпове мислення має ряд негативних характеристик. Потрібно відзначити, що їх навіть більше, ніж позитивних. Багато запитують про те, як навчитися клиповому мисленню. Але чи потрібно повністю присвячувати себе цьому, може бути, краще розвивати інші розумові процеси? Адже у такого мислення є свої мінуси.
Втрачається концентрація на інформації та її аналізі. З розвитком прискореного і многозадачного мислення людина втрачає здатність мислити концентровано, намагаючись знайти правильні підходи до проблеми і вихід з неї. Таке явище може серйозно перешкодити успішності на роботі, так як такі властивості мислення, як аналіз, виділення головного, уміння робити узагальнення і висновки, поступово стають непосильним завданням для людини. Втрачається послідовність міркувань, складно зрозуміти думка, яку такий людина бажає висловити.
Кліпове мислення торкнулося найбільш незахищений прошарок населення - дітей. Вчителі давно помітили, що, навчившись мислити поверхнево, діти не можуть розуміти і вникати в хід чужих думок. З-за цього не може їх навчання в школі, зокрема, кульгає написання викладів і перекази текстів. У них хороша короткочасна пам'ять, але довго утримати інформацію в голові вони не можуть. Учні ще "виїжджають" за рахунок готових домашніх завдань і коротких переказів, але що буде далі, ніхто не може точно спрогнозувати.
Захоплюючись сприйняттям короткостроковій інформації, люди не вникають в її суть, тому стають чутливими і сприйнятливими до різного роду маніпуляцій. У наш час реклама є потужним двигуном продажів. Чому? Людина, сприймаючи барвисті картинки і короткі слогани реклами, втрачає здатність аналізувати, він не орієнтується в тому, чи дійсно потрібен цей предмет в побуті. Після вдало-невдалої покупки людина не може зрозуміти, чому вона не приносить йому радості, як у перші хвилини бажання після перегляду рекламного ролика. Вся справа в емоціях, затуманивших розум, і нездатність вчасно правильно зреагувати на маніпуляцію.
Ще одним важливим мінусом стала втрата людиною чутливості до чужих проблем і переживань. "Проковтуючи" рекламні ролики, короткометражні історії з інтернет-порталів, телевізорів та інших джерел, людина втрачає співчуття. Особливо в інтернеті ролики ніхто активно не контролює, тому жорстокість, черствість, байдужість до чужого горя поступово поселяються в серцях людей. Навіть якщо і зберігається людяність, то за стіною загального байдужості і жорстоких коментарів вона втрачає свою дієвість. Кліпове мислення характеризується короткочасною реакцією без яких-небудь дій.
Читання як основний метод протистояння клиповому мислення
Читання завжди робило розумним, різнобічно розвиненим, інтелектуальним і мудрим. Перша проблема, з якою може зіткнутися людина, читаючи літературу, полягає в нестачі посидючості. З цим можна просто впораєтися, поступово подовжуючи час читання. Почати, наприклад, з 5-7 хвилин в день, потім продовжувати цей час до 30-40 хвилин і так далі. Важливо контролювати дитину, запитувати про те, що сьогодні прочитав, що зрозумів.
Ще добре розвиває понятійне мислення "метод парадоксів": людині даються два взаємовиключні твердження, з них треба вибрати одне - починає працювати ислення і пам'ять.
Відпочинок від інформації теж необхідний
Як зберегти ефективність в епоху кліпового мислення? В інформаційно насичений століття важливо давати головному мозку час для перезавантаження. Достатньо одного дня в 2-3 тижні без телевізора, комп'ютера, новин і будь-якої іншої інформації. У цей день можна зайнятися улюбленою справою або арт-терапією (малювання, музика, ліплення з пластиліну і так далі). Також важливо стежити за тим, яку інформацію поглинає наш мозок, чим ми його заповнюємо. Важливо не постійно перемикати канали або переглядати короткометражки, а подивитися повноцінний фільм, прочитати одну книгу. Кліпове мислення при бажанні можна швидко перебудувати в понятійне.
Джерело: poradu.pp.ua
Коментарі
Дописати коментар