«Ми пишаємось Україною»
Мета: розширити знання учнів про сучасну Україну, ознайомити з цікавими фактами з історії української нації та відомими українцями, захисниками Вітчизни; розвивати інтерес учнів до пізнання історії, географії, культури, звичаїв та традицій рідного краю; розвивати спостережливість, увагу, ініціативність, творчі здібності; виховувати патріотизм, почуття національної гордості й гідності, любові до рідного краю, толерантність; виховувати повагу та шанобливе ставлення до державних символів України.
Обладнання: запис пісні Тіни Кароль «Україна – це ти», Державний Герб, Державний Прапор, запис Державного Гімну, запис пісні “Гімн Українській Мові” у виконанні тріо “Крайня хата”, запис пісні “Новий день над Україною” у виконанні В. Зінкевича (сл. С. Галябарда, муз. Б. Кучер), портрети відомих українців, військових, відеоролік “Україна. Народжені вільними”, макет дерева з фотографіями учнів класу на кроні, написи на картках.
Зміст уроку
1. Організаційний момент.
Розподіл класу на групи.
Звучить у записі пісня Тіни Кароль «Україна – це ти».
- Дорогі діти, шановні гості, вітаю вас усіх зі святом Першого дзвоника, з Днем знань, з початком нового навчального року.
2. Асоціативний кущ.
Діти, коли ви чуєте слова Україна, що вам зразу спадає на думку, що для вас є Україна? (відповіді дітей)
-Так, ми з вами теж Україна.
3. Вправа «Я – це Україна»
Учні показують кожен сам на себе називають своє ім'я і повторюють: “Я — Олена (Дмитрик, Іванко) і Я — це Україна”. Потім беруть за руки своїх сусідів у групах, утворюючи таким чином коло і разом повторюють: “Україна — це ми”.
4. Вступне слово вчителя.
Мешканці нашої держави незалежно від своєї національної приналежності, віросповідання — є громадянами України. Тому ми всі — українці. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо ким і чим ми, громадяни України, можемо пишатися. Саме ці знання є основою подальшого успішного розвитку нас українців і нашої країни. Бо жодна з держав не може вважати себе розвиненою і демократичною, якщо її громадяни не знають свого минулого.
А чому ж так важливо знати своє минуле, пам'ятати про свої традиції і звичаї? Тому що саме традиції, звичаї, історія — це корені нашого народу. Тільки дерево з сильним корінням може протистояти лихові, опиратися бурям і негодам. Чим сильніше коріння — тим розвиненіше дерево, пишніша крона, зеленіше листя. Перекотиполе зі слабким корінням безсиле у боротьбі з вітрами, які женуть його, куди їм заманеться. І не дивно, що воно врешті-решт опиняється у прірві, де і знаходить свій кінець.
5. Повідомлення теми уроку.
Отже тема першого нашого уроку «Чим можуть пишатися українці».
На дошці розташований макет дерева на кроні якого фото дітей класу, впродовж всього уроку під дерево прикріплюються «корені» (картки з написами, що відповідають назвам завдань, які виконують учні на протязі уроку).
6. Основна частина уроку. Робота в групах.
1 завдання. „Державні символи”
Групам пропонується:
а) назвати державні символи, які зберігаються у школі та вказати їх місцезнаходження;
б) скласти Герб (пазли, мозаїка).
в) намалювати Прапор.
г) скласти із рослин Герб.
Виконання Державного Гімну усіма присутніми.
- Отже українці пишаються своїми Державними символами — Прапором, Гімном, Гербом. Це і є одним із коренів дерева української нації (прикріплюється на дошці «корінь» із написом «Державні символи»)
2 завдання. „Рідна мова”
- Діти, уважно послухайте пісню “Гімн Українській Мові” у виконанні тріо “Крайня хата” (джерело https://www.youtube.com). Яка головна думка цієї пісні? Що хотіли сказати вам її автори?
“Розмовляймо українською, бо хто б ти не був, якої віри — насамперед ти українець”
Що ви можете сказати про нашу рідну українську мову? Яка вона?
- Тож пишаємось нашої українською мовою, бо це ще один з коренів дерева нашого роду.
Групам пропонується відновити прислів’я і пояснити їх значення:
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
Від красних слів язик не відсохне.
3 завдання. «Звичаї і традиції»
Українці в усі часи славились своєю гостинністю, ми завше охоче приймаємо мандрівників, подорожніх, запрошуємо їх на гостину. Тож уявімо, що до вас незабаром завітає ціла іноземна делегація, яку вам треба буде чимось пригостити. Створіть „Українське меню для іноземця”, що складатиметься з традиційних українських страв:
а) на Різдво; б) на Великдень; в) у несвятковий день; .
Завше пишаємось нашими традиціями і звичаями! Будьмо приязними та гостинними!
Звичаї і традиції народу – ще один корінець дерева.
Фізкультхвилинка
4 завдання. «Визначні пам’ятки минулого»
В світі є 7 знаних чудес. В нашій країні таких чудес значно більше. Ми детально познайомимо вас з декількома визначними пам'ятками минулого України, що дійшли і до наших днів (розповідь вчителя та учнів за планом).
1. Скіфська пектораль.
2. Реймське Євангеліє.
3. Софія Київська.
4. Повчання Володимира Мономаха.
5. Козацька Хортиця.
6. Уманське диво — парк “Софіївка”.
7. Т. Г. Шевченко “Кобзар”
Всі ці надбання українського народу – один з коренів дерева нашої нації.
5 завдання. «Сучасна Україна»
Відео з краєвидами сучасної України у супроводі пісні “Новий день над Україною” у виконанні Василя Зінкевича, слова Степан Галябарда, музика Богдан Кучер (джерело https://www.youtube.com)
“Ми мусимо навчитися чути себе українцями — не галицькими, не буковинськими українцями, а українцями без офіційних кордонів” І. Франко. Тому, незалежно від того, де ми живемо на Донбасі чи на Волині, на Полтавщині чи на Буковині, на Харківщині чи на Закарпатті – ми всі УКРАЇНЦІ.
Тож пишаймося красою українських міст, сіл і селищ, їх неповторністю і самобутністю і додамо ще один корінь до нашого дерева.
6 завдання. «Український народ»
Звучить пісня у виконанні К. Бужинської «Україна - це ми!» сл. Ю.Рыбчинського, муз. Ніколо (джерело https://www.youtube.com)
Діти, то хто ж є Україна?
У пісні наголошено, що Україна – насамперед, це український народ.
Перед вами портрети людей оберіть серед них відомих вам, розкажіть,що ви знаєте про них.
Андрі́й Шевче́нко — український футболіст, виступав за київське «Динамо», «Мілан» та лондонське «Челсі». Заслужений майстер спорту України з 2003 року.
Богда́н Хмельни́цький український військовий, політичний та державний діяч. Гетьман Війська Запорозького. Керівник визвольної війни проти Речі Посполитої. Намагався розбудувати незалежну українську державу, укладаючи протягом свого правління союзи з Кримським ханатом та Московським царством.
Мико́ла Амо́сов видатний лікар, хірург, здійснив першу в Україні операцію на серці.
Володи́мир Кличко́ український професійний боксер.Олімпійський чемпіон з боксу у надважкій ваговій категорії. Чемпіон світу з боксу у важкій ваговій категорії.
Ле́ся Украї́нка (справжнє ім'я: Лари́са Петрі́вна Ко́сач-Кві́тка) українська письменниця, перекладач, культурний діяч. Писала у жанрах поезії, лірики, епосу, драми, прози, публіцистики. Також працювала в ділянці фольклористики (220 народних мелодій записано з її голосу) і брала активну участь в українському національному русі.
Лі́на Косте́нко відома українська письменниця, наша сучасниця, її вірші ми з вами вивчали на уроках літературного читання. Давайте їх пригадаємо.
Олекса́ндр Радіє́вський український військовий. Командир окремої криворізької бригади охорони громадського порядку Нацгвардії. Перебуваючи у зоні АТО особисто керував діями бійців по знищенню ворожих блокпостів. 23 липня 2014 року загинув під час бою за звільнення Лисичанська, коли разом з бійцями потрапив у засідку на мосту.
Петро́ Пороше́нко український державний і політичний діяч, п'ятий Президент України, бізнесмен.
Сіко́рський І́гор український та американський інженер (авіаконструктор) та підприємець. Сконструював вертоліт (гелікоптер, гвинтокрил). У 1918 виїхав до США. Автор літаків-велетнів «Ілля Муромець» (1913), Sikorsky S-29-A, конструктор першого в США літака-амфібії.
Тара́с Шевче́нко (відомий також як Кобза́р) — український поет, письменник, художник, громадський та політичний діяч...
Яросла́в Му́дрий, за його князювання було укладено збірник законів, так звану Правду Ярослава, що становить найдавнішу частину законів Київської Русі. Ярослав Мудрий був високоосвіченою людиною, він дбав про освіту і культуру свого народу, заснував при Софійському соборі школу і бібліотеку. За його ініціативою почалася в Києві праця над перекладами грецьких та інших книг, переписано багато книг, був укладений літописний звід. Київська Русь за Ярослава Мудрого була великою і могутньою державою Європи, досягнувши на ті часи найвищого розвитку.
Українські військові, які беруть безпосередню участь в АТО, виконуючи там бойові завдання, захищають українську землю від незаконних збройних формувань.
Підполковник Климчук Леонід Олександрович, командир 54-го окремого розвідувального батальйону Сухопутних військ Збройних сил України. Указом Президента України від 11.03.2015 № 136/2015 «Про відзначення державними нагородами України» за особисту мужність і героїзм, виявлені під час захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, вірність військовій присязі нагороджений орденом Богдана Хмельницького ІІI ступеня.
Капітан Янченко Андрій Васильович, командир 25-го окремого мотопіхотного батальйону Сухопутних військ Збройних Сил України. Указом Президента України від 26.02.2015 № 109/2015 «Про відзначення державними нагородами України» за особисту мужність і героїзм, виявлені під час захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, нагороджений орденом Богдана Хмельницького ІІI ступеня.
Майор Герасименко Ігор Леонідович, командир батальйону 95-ї окремої аеромобільної бригади. За час проведення антитерористичної операції майор був двічі поранений, але завдяки особистій силі волі та вірності військовій присязі залишався на чолі підрозділу й виконував поставлені бойові завдання. Указом Президента України від 12.02.2015 № 71/2015 «Про присвоєння Герасименку І.Л. звання Герой України» за виняткову особисту мужність і героїзм, виявлені під час захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України присвоєно звання Герой України з врученням ордена «Золота Зірка».
Підполковник Собко Сергій Станіславович, командир механізованого батальйону 30-ї окремої механізованої бригади Сухопутних військ Збройних Cил України. Указом Президента України від 23.03.2015 № 164/2015 «Про присвоєння С. Собку звання Герой України» за особисту мужність, самовідданість та високий професіоналізм, виявлені під час захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, присвоєно звання Герой України з врученням ордена «Золота Зірка».
Майор, позивний «Філін», старший штурман авіаційної ланки авіаційної ескадрильї бригади тактичної авіації Повітряних сил Збройних Cил України. У червні — серпні 2014 року у складі екіпажу літака виконав 13 бойових вильотів для підтримки дій сил антитерористичної операції. 20 серпня 2014-го під час виконання бойового завдання літак був збитий терористами. Проявивши мужність і стійкість, самостійно подолав зону бойових дій та вийшов у район розташування своїх військ. Указом Президента України від 29.09.2014 № 747/2014 «Про відзначення державними нагородами України» за особисту мужність і героїзм, виявлені під час захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, вірність військовій присязі нагороджений орденом «За мужність» ІІІ ступеня.
Перегляд та аналіз відеороліку “Україна. Народжені вільними”
Будемо завжди пам'ятати про згаданих сьогодні людей в які часи б вони не жили на нашій землі. Головне, що цими людьми, їх ділами і діями можна пишатися повсякчас. Тому цей корінь – є головним коренем дерева нашої нації.
7. Підсумок уроку.
- Давайте підсумуємо наш урок. Хто ми є? Де наші корені? Чим і ким ми, українці, можемо пишатися?
Учні розповідають вірш Володимира Сосюри “Любіть Україну”, який народився саме на Донбасі.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну…
Для нас вона в світі єдина, одна
В просторів солодкому чарі…
Вона у зірках і в вербах вона,
І в кожного серця ударі…
Виконання учнями пісні Тіни Кароль «Україна – це ти».
Джерела
Власов В. Визначні пам'ятки України / Власов В., Данилевська О. - К., Махаон-Україна, 2009, - 152 с. іл.
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Затверджена наказом МОН № 641 від 16.06.15 року (http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068-)
Сценарій проведення першого уроку-гри “Чи знаєш ти свій край”. Автор-упорядник: Журба К. О., канд. пед. наук, старший науковий співробітник, докторант Інституту проблем виховання НАПН України
Електронні ресурси
К. Бужинська «Україна - це ми!» сл. Ю.Рыбчинського, муз. Ніколо (https://www.youtube.com/watch?v=EVWo9uQRW2s)
Відеоролік Україна. Народжені вільними (https://www.youtube.com/watch?v=x3FxXAwVDPY&feature=youtu.be)
Вікіпедія https://uk.wikipedia.org/wiki
Тіна Кароль “Україна — це ти” (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=jnNnJSh9dLk)
Тріо “Крайня хата” “Гімн українській мові” (https://www.youtube.com/watch?v=XlXnagv0wxo)
Фото Романа Ніколаєва із серії «16», що розміщена в «Second Floor Art Center» Адміністрації Президента (https://www.facebook.com/president.gov.ua/photos)
Автори-упорядники:
Гарькавець Я.І., вчитель початкових класів КЗ «Кремінська обласна загальноосвітня школа-інтернат І – ІІІ ст.»
Гриценко О. Є., вчитель початкових класів КЗ «Кремінська обласна загальноосвітня школа-інтернат І – ІІІ ст.»
Коментарі
Дописати коментар