Урок української мови "Поєднання однорідних членів за допомогою інтонації, сполучників. Інтонація перелічування та протиставлення"
Тема. Поєднання однорідних членів за допомогою інтонації, сполучників. Інтонація перелічування та протиставлення.
Мета: вдосконалювати знання учнів про структуру речення; формувати поняття про сполучниковий зв’язок між однорідними членами речення; закріплювати вміння виявляти в реченні однорідні члени; розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами речення, ставити розділові знаки на письмі; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати відчуття краси рідного слова, бажання вивчати мову, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання та ТЗН: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація, відоезапис фізкультхвилинки, малюнок дівчини Мовки, малюнки квітів до українського віночка.
Зміст уроку
I. Організаційний момент
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Посміхніться до гостей!
Привітайтесь: Добрий день!
Хай буде добрим день!
- Прочитайте девіз нашого уроку (презентація).
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав.
Щоб країні прислужитись,
Ми повинні добре вчитись -
Для могутності і слави
Української держави.
- А ще до нас на урок завітала наша давн знайома Мовка, яка часто буває гостею на наших уроках української мови (малюнок дівчини в українському вбранні). Подивіться на неї, якась вона незвична. Чого не вистачає на ній? (Відсутній українській віночок)
- Давайте допоможемо повернути віночок Мовкі. А для цього тільки і треба віконувати правильно завдання, які вона принесла для вас і квіточки будуть вплітатися у вночок.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 65, с. 35)
- Прочитайте речення. Назвіть однорідні члени речення. Якими членами речення є однорідні члени речення?
- Вплетемо першу квітку у вінок для Мовки.
2. Гра «Слово заміни — гарне речення склади!» (презентація)
- Прочитайте. Виділені слова замініть однорідними членами речення.
Троє дітей розповідали вірші про рідну мову.
Пташки готуються до відльоту у теплі краї.
Дівчата вплели у віночок квіти.
- Запишіть складені речення і підкресліть однорідні члени речення. Які розділові знаки ви використали на письмі?
- Обміняйтеся зошитами зі своїми сусідами та перевірте записане.
- Вплетемо ще одну квітку.
3. Каліграфічна хвилинка
У всьому світі кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина —
Це наша славна... (Україна)
- Запишіть каліграфічно - У у Україна українець українка.
- Додаємо квіточку до віночка.
4.Проблемне завдання.
- Прочитайте вірш. Назвіть однорідні члени речення. (презентація)
Українка я маленька,
Україна — моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
- До якого слова належать однорідні члени ручення? За допомогою чого вони поєдналися?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
- Саме сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати свої знання про однорідні члени речення, а також дізнаємося, за допомогою якої частини мови вони можуть поєднуватися між собою.
IV. Сприяння і усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Я — дослідник»
Виразне читання вірша і прислів’їв вправи 66 (с. 35)
- Поясніть значення слова жемчужились. Поспостерігайте, як поєднані однорідні члени в реченні. Чи завжди коми стоять між однорідними членами речення? Коли кома між однорідними членами речення не ставиться?
- І ще одна квітка з’явилася у вінку.
2.Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 36)
- Прочитайте правило на с.36 підручника.
- Давайте перевіримо, як ви зрозуміли його (виконання тестових завдань з презенації).
Тестові завдання з презентації
З якою новою частиною мови ви ознайомилися? (Сполучник. Дієслово. Підмет.)
Яку роботу сполучники виконують у реченні? (Вказують на однорідні члени. Поєднують однорідні члени. Виступають однорідними членами.)
Перед яким сполучниками кому не ставлять? (І, й, та. Але, і, а. Але, а.)
Перед якими сполучниками кома ставиться завжди? (І, й, та. Але, і, а. Але, а.)
- Наш віночок поповнився новою квіточкою.
3.Списування із завданням. Вправа 67 (с. 36).
- Молодці, у вінку з’вилася ще квітка.
4.Фізкультхвилинка “Україно, ми твоя надія”
5.Розвиток зв’язного мовлення. Робота в групах.
- То яка тема тексту, який ви списували? Яка його мета?
- Як називають людину яка складає вірші? І ви зараз станете поетами і у групах складете сенкан до слова мова. А для цього давайте пригадаємо правила складання сенкану (презентація).
Іменник (тема).
Два прикметники (яке?)
Три дієслова (що воно робить?)
Речення-висновок з чотирьох слів.
Іменник-синонім чи слово-асоціація.
Презентації сенканів. Аналіз розділових знаків між однорідними членами речення.
- Молодці, у вінку з’вилася нова квітка.
V. Уагальнення і систематизація набутих знань.
1.Робота над інтонацією.
Інтонування речень з однорідними членами. Вправа 68 (с. 36)
- Вінок поповнився квіткою.
2. Робота в парах за планом.
- Поєднайте словосполучення за допомогою сполучників а, але.
- Прочитайте складені прислів’я з правильною інтонацією.
- Поясніть їх зміст.
- Назвіть однорідні члени речення.
Прислів’я з презентації
Від меча рана загоїться курей бачить.
Щебече, як соловейко від лихого слова - ніколи.
Лисиця спить кусає, як гадюка.
- Молодці, у вінку з’вилася ще квітка.
3. Гра “Редактори”
- Прочитайте речення. Поміркуйте, які слова в реченні є «зайвими». Поясніть чому.
В нашій країні птахи мешкають у лісах, мешкають на болотах, мешкають в озерах. У лісах України водяться вовки, водяться лисиці, водяться кабани. Зайці дуже бояться вовків, дуже бояться лисиць, дуже бояться хижих птахів.
- Вилучте «зайві» слова і запишіть будь-яке з цих речень.
- Підкресліть однорідні члени речення.
- Ми додали у вінок останню квітку. Яка тепер стала наша Мовка? То що є прикрасою української дівчинки?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа “Мікрофон” Знаю... Вмію... Можу... Сподобалося...
VII. Домашнє завдання.
Вправа 69, с. 37.
Мета: вдосконалювати знання учнів про структуру речення; формувати поняття про сполучниковий зв’язок між однорідними членами речення; закріплювати вміння виявляти в реченні однорідні члени; розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами речення, ставити розділові знаки на письмі; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати відчуття краси рідного слова, бажання вивчати мову, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання та ТЗН: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація, відоезапис фізкультхвилинки, малюнок дівчини Мовки, малюнки квітів до українського віночка.
Зміст уроку
I. Організаційний момент
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Посміхніться до гостей!
Привітайтесь: Добрий день!
Хай буде добрим день!
- Прочитайте девіз нашого уроку (презентація).
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав.
Щоб країні прислужитись,
Ми повинні добре вчитись -
Для могутності і слави
Української держави.
- А ще до нас на урок завітала наша давн знайома Мовка, яка часто буває гостею на наших уроках української мови (малюнок дівчини в українському вбранні). Подивіться на неї, якась вона незвична. Чого не вистачає на ній? (Відсутній українській віночок)
- Давайте допоможемо повернути віночок Мовкі. А для цього тільки і треба віконувати правильно завдання, які вона принесла для вас і квіточки будуть вплітатися у вночок.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 65, с. 35)
- Прочитайте речення. Назвіть однорідні члени речення. Якими членами речення є однорідні члени речення?
- Вплетемо першу квітку у вінок для Мовки.
2. Гра «Слово заміни — гарне речення склади!» (презентація)
- Прочитайте. Виділені слова замініть однорідними членами речення.
Троє дітей розповідали вірші про рідну мову.
Пташки готуються до відльоту у теплі краї.
Дівчата вплели у віночок квіти.
- Запишіть складені речення і підкресліть однорідні члени речення. Які розділові знаки ви використали на письмі?
- Обміняйтеся зошитами зі своїми сусідами та перевірте записане.
- Вплетемо ще одну квітку.
3. Каліграфічна хвилинка
У всьому світі кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина —
Це наша славна... (Україна)
- Запишіть каліграфічно - У у Україна українець українка.
- Додаємо квіточку до віночка.
4.Проблемне завдання.
- Прочитайте вірш. Назвіть однорідні члени речення. (презентація)
Українка я маленька,
Україна — моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
- До якого слова належать однорідні члени ручення? За допомогою чого вони поєдналися?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
- Саме сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати свої знання про однорідні члени речення, а також дізнаємося, за допомогою якої частини мови вони можуть поєднуватися між собою.
IV. Сприяння і усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Я — дослідник»
Виразне читання вірша і прислів’їв вправи 66 (с. 35)
- Поясніть значення слова жемчужились. Поспостерігайте, як поєднані однорідні члени в реченні. Чи завжди коми стоять між однорідними членами речення? Коли кома між однорідними членами речення не ставиться?
- І ще одна квітка з’явилася у вінку.
2.Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 36)
- Прочитайте правило на с.36 підручника.
- Давайте перевіримо, як ви зрозуміли його (виконання тестових завдань з презенації).
Тестові завдання з презентації
З якою новою частиною мови ви ознайомилися? (Сполучник. Дієслово. Підмет.)
Яку роботу сполучники виконують у реченні? (Вказують на однорідні члени. Поєднують однорідні члени. Виступають однорідними членами.)
Перед яким сполучниками кому не ставлять? (І, й, та. Але, і, а. Але, а.)
Перед якими сполучниками кома ставиться завжди? (І, й, та. Але, і, а. Але, а.)
- Наш віночок поповнився новою квіточкою.
3.Списування із завданням. Вправа 67 (с. 36).
- Молодці, у вінку з’вилася ще квітка.
4.Фізкультхвилинка “Україно, ми твоя надія”
5.Розвиток зв’язного мовлення. Робота в групах.
- То яка тема тексту, який ви списували? Яка його мета?
- Як називають людину яка складає вірші? І ви зараз станете поетами і у групах складете сенкан до слова мова. А для цього давайте пригадаємо правила складання сенкану (презентація).
Іменник (тема).
Два прикметники (яке?)
Три дієслова (що воно робить?)
Речення-висновок з чотирьох слів.
Іменник-синонім чи слово-асоціація.
Презентації сенканів. Аналіз розділових знаків між однорідними членами речення.
- Молодці, у вінку з’вилася нова квітка.
V. Уагальнення і систематизація набутих знань.
1.Робота над інтонацією.
Інтонування речень з однорідними членами. Вправа 68 (с. 36)
- Вінок поповнився квіткою.
2. Робота в парах за планом.
- Поєднайте словосполучення за допомогою сполучників а, але.
- Прочитайте складені прислів’я з правильною інтонацією.
- Поясніть їх зміст.
- Назвіть однорідні члени речення.
Прислів’я з презентації
Від меча рана загоїться курей бачить.
Щебече, як соловейко від лихого слова - ніколи.
Лисиця спить кусає, як гадюка.
- Молодці, у вінку з’вилася ще квітка.
3. Гра “Редактори”
- Прочитайте речення. Поміркуйте, які слова в реченні є «зайвими». Поясніть чому.
В нашій країні птахи мешкають у лісах, мешкають на болотах, мешкають в озерах. У лісах України водяться вовки, водяться лисиці, водяться кабани. Зайці дуже бояться вовків, дуже бояться лисиць, дуже бояться хижих птахів.
- Вилучте «зайві» слова і запишіть будь-яке з цих речень.
- Підкресліть однорідні члени речення.
- Ми додали у вінок останню квітку. Яка тепер стала наша Мовка? То що є прикрасою української дівчинки?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа “Мікрофон” Знаю... Вмію... Можу... Сподобалося...
VII. Домашнє завдання.
Вправа 69, с. 37.
Коментарі
Дописати коментар